Page 65 - Encuentros descoloniales Memorias de la primera Escuela de Pensamiento Descolonial Nuestramericano
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Ramón  Caos sistémiCo, Crisis Civilizatoria y proyeCtos   65
                        Grosfoguel  desColoniales: pensar más allá del proCeso
                                Civilizatorio de la modernidad/Colonialidad



           en la teoría social contemporánea. Su compromiso político con el Foro   EncuEntros
           Social Mundial y las luchas de movimientos sociales a través del orbe le
           han dado una prominencia indiscutible como intelectual comprometido.
           El problema surge cuando la epistemología racista/sexista de las ciencias
           sociales eurocéntricas atribuye el origen de la teoría del sistema-mundo a   DEscolonialEs:
           un hombre occidental como Wallerstein, invisibilizando otros autores del
           Tercer Mundo que previamente habían originado y desarrollado esta teoría.
           Esto es algo que, para su propio crédito, el mismo Wallerstein (2000) ha
           aclarado públicamente. Pero pareciera que el racismo/sexismo epistémico   MEMorias
           institucional es sordo y puede más que las propias declaraciones de
           Wallerstein (2000). La honestidad intelectual de Wallerstein no corresponde
           con la deshonestidad intelectual del racismo/sexismo de las ciencias sociales
           eurocentradas. Wallerstein dice lo siguiente acerca del origen de la teoría   DE la
           del sistema-mundo:


               Oliver C. Cox expounded in the 1950s and 1960s virtually all of the
               basic ideas of world-system analysis. He is a founding father, albeit one   PriMEra
               who is hardly recognized as such and is widely neglected, even today.
               Let us hope that this collection does something to repair this grievious
               oversight…. If Oliver C. Cox has a reputation it is largely for his first
               major work Caste, Class and Race. Few scholars are even aware that   EscuEla
               he subsequently wrote a trilogy on capitalism. I think, however, that the
               publication sequence is important in understanding Cox’s contribution.
               Cox, a trinitarian who migrated to the United States, sought to understand
               the nature of racism, particularly the more virulent form he discovered   DE PEnsaMiEnto
               here. In seeking an explanation, he decided that the principal analyses
               current at the time he was writing were pernicious. He was particularly
               unhappy for various reasons with the use of “caste” as an explanatory
               variable, primarily because it failed to distinguish a mode of stratification   DEscolonial
               (caste) which had long existed in some pre-modern historical systems (and,
               of course, particularly in the Indian world) and the racism he confronted in
               the modern world-system. He decided that the crucial difference between
               caste and race as mechanisms of stratification derived from the fact that   nuEstroaMEricano
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